آموزش ثبت سایت در گوگل

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
آموزش ثبت سایت در گوگل

آموزش ثبت سایت در گوگل

اگر دارای وب سایت هستید برای اینکه سایت شما در صفحات گوگل نمایش داده شود باید آن را در گوگل ثبت کنید. با استفاده از ابزار Google Search Console می توانید علاوه بر ثبت سایت در گوگل از امکانات دیگر آن نیز استفاده کنید.

شرکت طراحی سایت، اپلیکیشن و سئو بهنیا

برای اینکه سایت شما در لیست نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، باید سایت خود را در گوگل ثبت کنید. ثبت سایت در گوگل کاملا رایگان است و فقط نیاز به یک حساب در گوگل دارید. در این مقاله نحوه ثبت سایت در گوگل را آموزش خواهیم داد.

گوگل سرچ کنسول که در گذشته با نام گوگل وب مستر شناخه می شد یک نرم افزار تحت وب است که از طریق آن می توانید وب سایت خود را در گوگل ثبت کنید. البته ابزارهای مدیریت دیگری نیز در اختیار شما قرار می دهد. یکی از این ابزارها ثبت نقشه سایت است که به یافتن صفحات مختلف سایت توسط خزنده های گوگل کمک می کند.

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

با ثبت وب سایت خود در گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) می توانید اطلاعات آماری از وب سایتتان در اختیار داشته باشید. با استفاده از این ابزار رایگان به راحتی می توانید اطلاعاتی از میزان جستجوی وب سایت خود در گوگل و حتی تعداد کلیک ها به دست آورید. علاوه بر این برخی از خطاهای موجود را در سایت را به شما گزارش می دهد. وقتی سایت خود را گوگل کنسول ثبت می کنید وضعیت ایندکس و درخواست شما را نشان می دهد و در صورتی که مشکلی در ایندکس شدن وجود داشته باشد با ذکر دلیل به شما اعلام می کند.

برخی از امکانات گوگگل سرچ کنسول

  • ثبت سایت در گوگل
  • گزارش خطا های سایت
  • گزارش از وضعیت ایندکس شدن صفحات
  • ثب نقشه سایت (sitemap)
  • ارائه آمار از لینک های ورودی به سایت
  • ارائه لیست کلمات جستجو شده در گوگل مرتبط با سایت و وضعیت کلیک روی آن ها
  • نمایش کشور و نوع دستگاه کاربران
  • حذف یک صفحه از لیست صفحات ایندکس شده
  • بررسی وضعیت نمایش سایت در حالت موبایل
  • نمایش وضعیت لینک های وروردی و خروجی سایت
  • فراخوانی Crawler (خزنده ها) گوگل به یک مطلب خاص در سایت
  • و ...

آموزش ثبت سایت در گوگل

برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول باید یک حساب در گوگل (جیمیل) داشته باشید. ابتدا وارد حساب خود در گوگل شوید و سپس مراحل زیر را دنبال نمایید.

1- وارد لینک https://search.google.com/search-console/about شوید و روی دکمه  start now کلیک کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
گوگل سرچ کنسول

2- در این مرحله اگر قبلا سایتی را در سرچ کنسول ثبت کرده باشید به صورت تصویر شماره یک عمل می کنید تا تصویر شماره 2 برای شما باز شود. پس از باز شدن تصویر شماره 2 آدرس سایت خود را باید ثبت کنید. همان طور که در تصویر می بینید به 2 روش می توان سایت را ثبت کرد که توضیح خواهیم داد.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

تصویر شماره 1

 

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

تصویر شماره 2

همان طور که گفتیم 2 روش برای ثبت سایت داریم:

  1. Domain : در این حالت وقتی آدرس سایت را وارد می کنید، زیر دامنه های سایت و پروتکل ها (تفاوت http و https چیست؟)  را نیز شامل می شود و تمام زیر دامنه های سایت را اضافه خواهد نمود. دقت کنید که آدرس سایت را مشابه مثال نوشته شده وارد کنید. (یعنی بدون www و http)
  2. URL prefix : در این حالت تنها آدرس وارد شده و پروتکل مورد نظر (http یا https) را ثبت خواهد کرد. بنابراین برای ثبت زیر دامنه ها و یا پروتکل های دیگر باید جداگانه عمل کنید. پس آدرس سایت را دقیقا مطابق نمونه وارد نمایید.

با توجه به نیاز خود یکی از روش ها را انتخاب کرده وسپس دکمه Continue را بزنید.

3- در مرحله باید گوگل برای اینکه مطمئن شود وب سایت متعلق به خود شما است چندین حالت را در نظر گرفته است که باید یکی از آن ها را انتخاب نموده و انجام دهیم.

URL prefix

در صورتی که حالت URL prefix انتخاب کرده باشید. پنجره زیر نمایش داده می شود که از طریق آن می توانید یکی از حالت های موجود را انتخاب نید و عملیات verify را انجام دهید. در ادامه به هر یک از این روش ها اشاره میکنیم. همچنین در صورتی که حالت Domain را نیز انتخاب کرده باشید تنها یکی از روش های اعلام شده نمایش داده خواهد شد که درادامه توضیح داده می شود.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

HTML file (فایل HTML)

در این روش گوگل کنسول یک فایل HTML را در اختیار شما قرار می دهد که باید آن را د رمسیر اصلی سایت خود قرار دهید. (مانند فولدر public_html

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول - HTML file (فایل HTML)

فایل موردنظر که در تصویر مشخص است را دانلود کنید. سپس وارد کنترل پنل هاست خود شوید (سی پنل) و گزینه File Maneger را کلیک کنید. وارد فولدر مربوط به دامنه خود شوید و با انتخاب گزینه upload فایل HTML را انتخاب و آپلود نمایید. پس از آن روی دکمه Verify در گوگل سرچ کنسول کلیک کنید.

HTML tag (استفاده از تگ HTML)

برای استفاده از این روش باید بتوانید کدهای HTML سایت خود را ویرایش کنید. در صورتی که علم لازم برای این کار را ندارید، از این روش استفاده نکنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول - HTML tag (استفاده از تگ HTML)

بر روی دکمه copy کلیک کنید تا کد مربوطه کپی شود. سپس وارد بخش کد نویسی HTML صفحه اصلی سایت خود شوید و در بین تگ Head سایت متن کپی شده را قرار دهید. فایل ویرایش شده را ذخیره کنید و در نهایت روی دکمه Verify در گوگل سرچ کنسول کلیک کنید.

Google Analytics (استفاه از گوگل آنالیتیکس)

برای استفاده از این روش حتما باید قبلا در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کرده باشید و عملیات اتصال گوگل آنالیتیکس به سایت را انجام داده باشید. در صورتی که قبلا ثبت نام را انجام داده اید، کافی است فقط روی دکمه Verify کلیک کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول - Google Analytics (استفاه از گوگل آنالیتیکس)

در صورتی که در گوگل آنالیتیکس ثبت نام نکردید و نمی توانید این کار را انجام دهید، نگران نباشید، می توانید از هر یک از روش های دیگر استفده کنید.

Google Tag Manager (استفاده از گوگل تگ منیجیر)

برای استفاده از این روش نیز باید از قبل در گوگل تگ منیجر ثبت نام کرده باشید و حتما سطح دسترسی را در حالت publish قرار داده باشید.اگر شرابط گفته شده را دارا هستید، کافی است که دکمه Verify را کلیک کتید.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول - Google Tag Manager (استفاده از گوگل تگ منیجیر)

Domain name provider

روش مشترک بین حالت Domain و URL prefix این گزینه است. برای استفاه از این روش باید وارد کنترل پنل هاست خود شوید و مقداری که گوگل سرچ کنسول در اختیارتان قرار داده است در قسمت مربوطه وارد کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول - Domain name provider

روی دکمه copy کلیک کنید تا متن مورد نظر کپی شود. سپس وارد سی پنل شوید و سپس گزینه Zone Editor را کلیک کنید. از میان لیست دامنه ها در مقابل دامنه مورد نظرتون دکمه manage را کلیک کنید. گزینه Add Record را انتخاب کنید  و از منوی باز شده گزینه ADD "TXT" Record را بزنید. در قسمت Valid zone name نام دامنه خود را وارد کنید. برای مثال (behnia-co.ir.) و سپس در کادر Text از بخش Record متن مورد نظر را که کپی کرده بودید وارد کنید و دکمه Save Record را بزنید.

توجه کنید که ممکن است رکورد مورد نظر در لیست وجود داشته باشد. در این صورت به جای زدن دکمه Add Record در مقابل رکورد مورد نظر گزینه Edit را بزنید.

Zone Editor
Zone Editor

در پایان دکمه Verify را در گوگل سرچ کنسول انتخاب کنید.

با انجام مراحل مربوطه سایت شما در سرچ کنسول ثبت می شود. توجه داشته باشید که جمع آوری اطلاعات سایت شما و نمایش آن در سرچ کنسول کمی زمان بر است. به همین دلیل باید کمی صبر کنید تا اطلاعات سایت شما جمع آوری و آماده نمایش شود.

مشاوره رایگان

در صورتی که هرگونه سوال و ابهامی در زمینه طراحی سایت دارید می تونید با کارشناسان و متخصصین شرکت طراحی سایت، اپلیکیشن و سئو بهنیا تماس بگیرید تا به صورت رایگان برای انتخاب بهترین ها به شما مشاوره ارائه دهند.

همچنین هرگونه سوال و ابهامی که در این زمینه دارید در زیر همین پست با ما در میان بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ستاره دار الزامی است. *