رفع خطای Trust anchor for certification path not found

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
رفع خطای Trust anchor for certification path not found

رفع خطای Trust anchor for certification path not found

اگر اپلیکیشن آنلاین دارید و به تازگی مشکل ورود به اپلیکیشن رو دارید یا با خطای Trust anchor for certification path not found مواجه شدید، حتما این مقاله رو مطالعه کنید.

شرکت طراحی سایت، اپلیکیشن و سئو بهنیا

اگر اپلیکیشن آنلاین داشته باشید به احتمال زیاد در هفته های اخیر برخی از اربران شما دچار مشکل ورود به اپلیکیشن شده اند. با برررسی علت این خطا متوجه خواهید شد که علت خطا Trust anchor for certification path not found می باشد. با توجه به اینکه علت این خطا به تازگی به وجود اومده احتمالا راه حل اون رو نتونید به راحتی پیدا نید. در این مقاله به علت و راه حل این خطا خواهیم پرداخت.

نکته: اگر اپلیکیشن آنلاینی دارید که مشکل ورد به برنامه رو داره و نمیتونید علت خطا رو بررسی کنید به احتمال زیاد شما نیز دچار این مشکل شدید.

برای اطمینان از این که مشل دقیقا از همین مورد است، موارد زیر را چک کنید:

  • مدت زمان زیادی است که این مشکل وجود دارد و حل نمی شود.
  • برخی کاربران اصلا این مشکل رو ندارند.
  • با تغییر آدرس اتصال به اپلیکیشن برای کاربرانی که مشکل دارند از https به http مشکلشون حل میشه.
  • ابتدا حتما مشکل خودتون رو با هاستینگ یا سرور مربوطه در میان بگذارید.

علت مشکل Trust anchor for certification path not found

تا حدودی با مطالعه متن خطا میشه حدس زد که مشکل از چی باشه. بله مشکل از SSL و گواهینامه هاست یا سرورتون هست. شاید در بررسی اول بگید که هاستتون گواهینامه SSL رو داره و مشکل از این موضوع نیست یا با نصب گواهینامه جدید یا مجدد SSL باز هم مشکلتون حل نشد و نتیجه بگیرید که مشل از این موضوع نیست. حتی ممکن است که هاستینگ مربوطه نیز این پاسخ رو به شما بده. اما این دلیل مناسبی برای پاسخ این مشکل نیست.

SSL چیست؟

برای آشنایی با اینکه SSL چیست و یا فرق و کاربرد اون چی میتونه باشه، مقاله زیر رو مطالعه کنید. برای مثال سایت هایی که SSL دارند و تاریخ انقضای گواهینامه اون ها نگذشته باشه، میشه بدون مشکل از طریق آدرس https به اون ها دسترسی داشت.

تفاوت http و https چیست؟

اما چرا میگیم که مشکل از SSL است. اکثر هاستینگ های ایرانی SSL های رایگان رو برای شما نصب می کنند و معمولا این SSL ها رو از شرکت lets Encrypt دریافت می کنند. شرکت lets Encrypt که ارایه دهنده ssl رایگان هست، پشتیبانی از گواهینامه خود را در دستگاه های قدیمی غیرفعال کرده که باعث شده این نوع از ssl در بسیاری از دستگاه ها نا امن شناخته بشه.

نحوه چک کردن SSL در سی پنل

برای چک کردن وضعیت SSL در سی پنل، مطابق تصویر SECURITY گزینه SSL/TLS Status رو انتخاب کنید.

 

نحوه چک کردن SSL در سی پنل

 

پس از ورود به صفحه SSL/TLS Status لیست دامنه های ما به همراه وضعیت SSL اون ها نمایش داده میشه. دامنه هایی که دارای ssl فعال باشند به یک قفل سبز رنگ و یک دایره سبز مشخص هستند. اما چه طور باید چک کنیم که SSL که داریم برای چه شرکتی است. 

مطابق تصویر گزینه View Certificate رو کلیک کنید.

نحوه چک کردن SSL در سی پنل

 

در صفحه جدید، اطلاعات کامل مربوط به گواهینامه SSL شما نمایش داده می شود. برای مشاهده اطلاعات کامل گزینه Certificate Details رو مقابل نام دامنه مورد نظر کلیک کنید.

 

نحوه چک کردن SSL در سی پنل

همان طور که مشاهده می کنید در مقابل عبارت Issuer شرکت SSL مربوط به دامنه مورد نظرتون نمایش داده میشه. طبق تصویر شرکت یکی از گواهینامه lets Encrypt می باشد که باعث به وجود اومدن این خطا میشه.

Let’s Encrypt دارای یک گواهی ریشه به نام ISRG Root X1 است و مرورگرها و دستگاه های مدرن به گواهی Let’s Encrypt نصب شده روی وب سایت شما اعتماد دارند زیرا گواهینامه ریشه ISRG Root X1 را در لیست گواهینامه های ریشه خود موجود دارند.
ولی دستگاه هایی که با غیرفعال شدن گواهینامه دچار مشکل شدند دستگاه هایی هستند که سیستم عامل آنها قدیمی میباشد. دستگاه هایی که دارای نسخه های سیستم عامل قدیمی مانند اندروید 5 و 7 و ویندوز Xp سرویس پک 3 هستند و مخصوصاْ این مورد بیشتر در کاربرانی دیده شده که از مرورگر کروم استفاده می کنند زیرا فایرفاکس نسخه موبایل گواهی ریشه ISRG Root X1 را در لیست گواهی های معتبر شناخته است.

برای مشاهده متن اصلی خبر کلیک کنید.

این مشکل تنها مربوط به سایت شما نمی باشد و این تغییر باعث می شود بسیاری از وب سایت های اینترنتی در رایانه و گوشی های موبایل با سیستم عامل های قدیمی دیده نشوند.

نحوه رفع خطای Trust anchor for certification path not found

اگر از سیستم هایی استفاده میکنید که سیستم عامل آنها قدیمی میباشد لطفا سیستم عامل آنها را ارتقا دهید تا دچار چنین مشکلی نشوید. اما برای رفع دائمی این مشکل در تمام دستگاه ها باید اقدام به خرد یک گواهینامه SSL معتبر تر نمایید که این محدودیت رو نداشته باشند. میتونید اقدام به خرید SSL های تجاری کنید.

توجه کنید که نصب و راه اندازی SSL ها یک کار فنی است که نیاز به تخصص و دانش دارد. بنابراین سعی کنید تا نصب SSL رو به افراد با دانش فنی و متخصص بسپارید. حتی برخی از هاستینگ ها نیز اقدام به نصب SSL های تجاری نمی کنند ( به علت عدم وجود دانش لازم). اما نگران این موضوع نباشید، میتونید عملیات خرید و نصب SSL تجاری رو به متخصصین شرکت بهنیا بسپارید تا تمام مراحل مربوطه را در سریع ترین زمان ممکن برای شما انجام دهند تا هرچه سریع تر مشکل اپلیکیشن شما حل شود.

 

اگر سوال یا مشکلی در این زمینه داشتید در زیر همین پست مشکل یا سوالتون رومطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ستاره دار الزامی است. *