نقشه سایت (sitemap) چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
نقشه سایت (sitemap) چیست؟

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

اگر دارای وب سایت هستید و هنوز برای سایت خود نقشه سایت (sitemap) ایجاد نکردید، همین حالا دست به کار شوید. وجود نقشه سایت برای هر سایتی الزامی است تا صفحات سایت به گوگل معرفی شود.

شرکت طراحی سایت، اپلیکیشن و سئو بهنیا

وقتی یک سایت را ایجاد می کنید، نیاز به معرفی آن به گوگل دارید. یک مرحله از آن ثبت سایت در گوگل است، اما وقتی سایت را در گوگل ثبت می کنید، گوگل تعدادی از صفحات حال حاضر شما را پیدا می کند. به مرور زمان که صفحات جدیدتری به ساست اضافه می کنید ( مانند قرار دادن خبر ها و مطالب وبلاگ) نیاز دارید که این صفحات جدید را به گوگل اعلام کند تا در نتایج جستجو نمایش دهد( به اصطلاح ایندکس کند). به همین منظور از نقشه سایت (sitemap) استفاده می کنیم.

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

نقشه سایت (sitemap)
نقشه سایت (sitemap)

 

سایت مپ لیستی از صفحات موجود در سایت می باشد که برای کاربران در دسترس می باشد. این فایل توسط مدیر سایت ایجاد می شود و با اضافه شدن صفحه جدید در سایت، آدرس آن صفحه به فایل sitemap افزوده خواهد شد. در واقع موتور های جستجوگری همچون گوگل هر چند وقت این فایل را بررسی می کنند و صفحات جدید سایت را از این طریق شناسایی می کنند. بنابراین وجود نقشه سایت برای هر سایتی الزامی است. همچنین با استفاده از سایت مپ می توانیم صفحات مهم تر را به گوگل معرفی کنیم.

نقشه سایت، وب سایت شرکت بهنیا

اجزا و ویژگی های نقشه سایت

برای اینکه بتونیم نقشه سایت را ایجاد کنیم و یا با آن آشنا شویم، باید اجزا و ویژگی های اون رو بررسی کنیم. فایل سایت مپ شامل چندین تگ می باشد.

تگ های sitemap

  • url : تگ اصلی است و محتویات کامل صفحه در داخل این تگ نوشته می شود.
  • loc : لینک (آدرس صفحه)  در داخل این تگ نوشته می شود.
  • lastmod : تاریخ آخرین تغییر در این تگ نوشته می شود. (وقتی تغییری در یک صفحه ایجاد می کنید با ثبت تاریخ آخرین تغییرات به گوگل اعلام می کنید که این صفحه را دوباره ایندکس کند.
  • priority : میزان اهمیت یک صفحه در این تگ مشخص می شود.

چرا باید sitemap داشته باشیم؟

به طور کلی وجود نقشه سایت تاثیری مستقیم چندانی در SEO (سئو) سایت ندارد، اما باعث می شود که عملیات ایندکس شدن صفحات شما سریع تر انجام شود و خزنده های موتور های جستجو راحت تر صفحات شما را پیدا کنند. در حالت عادی صفحات جدیدی که ایجاد می کنید به علت اینکه در جایی لینک نشده اند به سختی توسط خزنده های موتورهای جستجو یافت می شوند، وجود سایت مپ سبب می شود که صفحات جدید شما خیلی سریع وارد نتایج جستجو شود.

نحوه ایجاد نقشه سایت (sitemap)

اگر وب سایت شما sitemap ندارد باید هرچه سریع تر اقدام به ایجاد نقشه سایت کنید. در صورتی که دانش کافی برای ایجاد نقشه سایت را ندارید، شرکت بهنیا برای سایت شما نقشه سایت را راه اندازی خواهد کرد. فرق نمی کند سایت شما وردپرسی (Wordpress) باشد و یا با زبان های PHP و ...ایجاد شده باشد. متخصصین شرکت بهنیا خیلی سریع نقشه سایت شما را به صورت پویا (لینک صفحات جدید به صورت خودکار اضافه خواهد شد) راه اندازی خواهند نمود.

مشاوره رایگان

در صورتی که هرگونه سوال و ابهامی در زمینه طراحی سایت و یا ایجاد نقشه سایت دارید می تونید با کارشناسان ومتخصصین شرکت طراحی سایت، اپلیکیشن و سئو بهنیا تماس بگیرید تا به صورت رایگان برای انتخاب بهترین ها به شما مشاوره ارائه دهند.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ستاره دار الزامی است. *