تفاوت http و https چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
تفاوت http و https چیست؟

تفاوت http و https چیست؟

حتما براتون پیش اومده و دیدید که آدرس بعضی از سایت ها با https و برخی دیگه با http شروع می شود، اگه دنبال جواب سوالتون هستید، حتما این مقاله رو مطالعه کنید.

شرکت طراحی سایت، اپلیکیشن و سئو بهنیا

حتما براتون پیش اومده و دیدید که آدرس بعضی از سایت ها با https و برخی دیگه با http شروع می شود، در این مقاله به صورت خلاصه در مورد اینکه این دو چه هستند و تفاوت این دو پروتکل با هم چیست می پردازیم.

HTTP چیست؟

HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol است که به معنی پروتکل فرامتنی می باشد. http مجموعه ای از قوانین و استانداردهایی است که نحوه انتقال هرگونه اطلاعات در شبکه جهانی وب را تعیین می کند. به عبارتی http یک پروتکل درخواست-پاسخ می باشد. این درخواست و پاسخ بین کلاینت و سرور انجام می شود. برای مثال مرورگر به عنوان یک کلایت یک درخواست ارسال می کند و نرم افزار موجود در سرور سایت پاسخی را برای درخواست مربوطه به سمت کاربر ارسال میکند.

مشکل اساسی پروتکل http این است که وقتی داده ها بین سرور و کلاینت منتقل می شود، داده ها را رمزنگاری نمی کند و به همین دلیل شخص سومی می تواند به این درخواست گوش دهد و به اطلاعاتی که بین کلاینت وسرور منتقل می شود دست یابد.

HTTPS چیست؟

همان طور که گفته شد پروتکل http از نظر امنیت دچار مشکل بود،  به همین منظور پروتکل جدیدتری ایجاد که نام اون رو https گذاشتند که مخفف عبارت  Hyper Text Transfer Protocol Secure است. از نظر فنی ساختار هردو یکی هستند اما پروتکل https یک اتصال امن بین کلاینت و سرور ایجاد می کند. این پروتکل برای رمزنگاری از پروتکل های رمزنگاری TLS یا SSL استفاده می کند. رمزنگاری و حفظ اطلاعات کاربران بسیار مهم است، برای مثال وقتی که کاربران اطلاعات بانکی خود را وارد می کنند، رمزنگاری اطلاعات یک امر ضروری است.

تفاوت‌های اساسی http و https

تفاوت http و https چیست؟

  1. عموما وقتی از آدرس http وارد یک سایت می شوید مرورگر اجازه ورد رو نمیده و یا یک پیغام به شما نمایش داده می شود که مسئولیت ورود از طریق این آدرس با خودتان هست و با تایید اون میتوانید وارد سایت شوید.
  2. سایت هایی که از آدرس https وارد می شوید، قبل از آدرس سایت در نوار آدرس یک علامت قفل وجود دارد که نشان دهنده این است که گواهی نامه آن قابل تایید مرورگر می باشد.
  3. سایت هایی که از https استفاده می کنند از نظر سئو و رتبه سایت دارای ارزش بیشتری هستند و برعکس اگر از http استفاده کنند از گوگل نمره منفی میگیرند.
  4. داده هایی که از طریق پروتکل https انتقال داده می شوند رمزنگاری می شوند اما داده هایی که از طریق پروتکل http انتقاد داده می شوند به راحتی مانند یک متن قابل خواندن هستند.
  5. http نسبت به https سریع تر است، چون https عملیات رمزنگاری را انجام می دهد.
  6. پورت مورد استفاده http 80 و پورت مورد استفاده http 443 است.
  7. http در لایه کاربردی (Application Layer) عمل می کند و https در لایه انتقال (Transport Layer) پیاده سازی می شود.

نتیجه

تفاوت زیادی بین دو پروتکل وجود ندارد، اما این تفاوت اندک بسیار مهم است. امنیت یک سایت از مهم ترین بخش ها و نکته ای هر سایتی می باشد ه حتما باید به آن توجه شود. سایت های طراحی شده توسط شرکت بهنیا همگی از پروتکل https استفاده میکنند و دارای گواهی نامه های معتبر هستند.

بنابراین اگر میخواهید یک سایت با رعایت استاندارها و امنیت بالا داشته باشید همین حالا با ما تماس بگیرید. اگر هم سایتی دارید که از پروتکل http استفاده می کند، میتونید به متخصصین و کارشناسان شرکت طراحی سایت، اپلیکیشن و سئو بهنیا اعلام کنید تا وضعیت سایت شما را بهبود ببخشند.

اگر سوال یا مشکلی در این زمینه داشتید در زیر همین پست مشکل یا سوالتون رومطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ستاره دار الزامی است. *