دامنه چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
دامنه چیست؟

دامنه چیست؟

در این مقاله به اینکه یک دامنه چیست و چه اجزایی دارد، نحوه انتخاب یک دامنه مناسب و همچنین انواع دامنه ها به همراه معانی و کاربرد آن ها خواهیم پرداخت.

شرکت طراحی سایت، اپلیکیشن و سئو بهنیا

اگر به دنبال راه اندازی یک سایت و آنلاین کردن کسب و کار خود باشید، اول نیاز به یک نام و آدرس مناسب برای سایت خود دارید. آدرس و نامی که برای سایت خود انتخاب می کنید باید یک اسم منحصر به فرد باشد. از این پس در این مقاله از دامنه به عنوان نام و آدرس سایت استفاده میکنیم. پس اگر به دنبال انتخاب یک دامنه مناسب برای کسب و کار خود هستید با ما همراه باشید.

عنوان های موجود در این مقاله:

 

اگر آدرس یک سایت را در قسمت آدرس بار مرورگر خود دیده باشید. قسمت پایانی سایت را دامنه سایت می گویند.

برای مثال اگر آدرس سایت https://behnia-co.ir باشد، دامنه سایت برابر با behnia-co.ir خواهد بود.

همان طور که میبینید دامنه دارای دو بخش است:

  1. نام دامنه : اسمی است که برای سایت خود انتخاب می کنید. (باید منحصر به فرد باشد) دقت کنید که در انتخاب اسم دامنه هیچ محدودیتی ندارید و فقط باید کلمات بدون فاصله باشند و شامل کارکترهای خاص مثل ستاره و درصد و ... نباشد. البته می توانید به جای فاصله از خط تیره (-) استفاه کنید.
  2. پسوند : قسمت پایانی که بعد از نقطه نوشته می شود پسوند دامنه است که پسوندهای بسیار متنوعی وجود دارد که معروف ترین آن ها کام (com) است.

ویژگی های یک دامنه مناسب

  • نام دامنه باید ساده و تا حد امکان کوتاه باشد.
  • نام دامنه باید به صورتی باشد که به راحتی قابل حفظ شدن باشد و در یاد کاربران بماند.
  • نام دامنه حدالمقدور باید به کسب و کار شما مرتبط باشد.
  • از پسوندهای رایج استفاده کنید. به طور معمول کاربران برای وارد شدن به یک سایت از پسوند های رایج استفاده می کنند.

طول عمر یک دامنه

دامنه عموما به صورت 1 ساله یا 5 ساله خریداری می شوند. از آنجایی یک سایت با نام دامنه اون شناخته می شود و از طریق نام دامنه است که به سایت مورد نظر دسترسی دارید. حفظ و تمدید دامنه امری بسیار مهم است. شرکت بهنیا با استفاده سیستم مدیریتی هوشمند تمام تاریخ های اتمام دامنه های را در اختیار دارد و پیش از پایان اتمام زمان انقضای دامنه این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد.

توجه کنید که پس از پایان انقضای دامنه، دامنه شما آزاد خواهد شد و هر فرد دیگری می تواند دامنه را به نام خود خریداری نماید.

انواع پسوندهای دامنه سایت

پسوند دامنه های بسیار زیادی وجود دارد که هریک دارای معنی و کاربرد خاصی می باشد که در ادامه به مهم ترین پسوند ها می پردازیم.

1- پسوند .com  (دات کام)

پسوند دات کام (.com) رایج ترین پسوند در میان تمام پسوند ها است. کلمه کام مخفف commercial به معنی تجاری است. بنابراین اکثر شرکت هایی تجارت الکترونیک در جهان از این پسوند استفاده می کنند.

2- پسوند .Net (دات نت)

این پسوند مخفف کلمه network به معنی شبکه می باشد. بیشتر شرت ها و سایت هایی که خدماتی در زمینه هاستینگ، دامنه و در کل خدمات اینترنتی هستند از این پسوند استفاده میکنند.

3- پسوند .gov

این پسوند مخفف کلمه  government است به معنی دولت است. از این پسوند برای ساخت سایت های دولتی استفاده می شود.

4- پسوند .info  ( دات اینفو)

این پسوند مخفف  کلمه information به معنای اطلاعات می باشد. عموما از این پسوند برای سایت های اطلاع رسانی استفاده می شود.

5- پسوند .org

پسوند .org مخفف کلمه organization به معنی سازمان می باشد. از این پسوند بیشتر برای سازمان های خصوصی استفاه می شود که جنبه تجاری ندارند.

6- پسوند .edu

این پسوند مخفف کلمه education  به معنی آموزش است. از این پسوند بیشتر در سایت های آموزشی استفاده می کنند.

7- پسوند .tv

از این پسوند بیشتر برای سایت های تلویزیونی استفاده می کنند که مخفف کلمه televesion  است. همچنین پسوند کشور ملی کشور توالو  نیز می باشد.

8- پسوند .ir (دات آی آر)

برخی از دامنه ها مختص یک کشور و نشان دهنده ملیت آن کشور هستند. این پسوند مخفف کلمه iran  است و کسانی که این دامنه را دریافت میکنند به طور رسمی ملیت ایرانی دارند.

9- پسوند .co.ir

این پسوند ترکیبی از پسوند دامنه های ایرانی و پسوند co است. Co  مخفف کلمه company به معنی شرکت است. از این پسوند برای سایت های شرکت های غیر دولتی ایرانی استفاده می شود. البته گرفتن این پسوند نیازمند دریافت مجوز است و قوانین خاص خود را دارد.

10- پسوند ac.ir

این پسوند نیز ترکیبی از پسوند ir و ac می باشد. واژه ac مخفف کلمه academy به معنی آکادمی است که برای سایت های موسسات آموزش عالی مانند سایت دانشگاه ها استفاده می شود. گرفتن این نوع پسوند ها نیز نیازمند اخذ مجوزهای لازم است.

چگونه می توانیم دامنه بخریم؟

برای خرید دامنه ایرانی نیازمند ثبت نام در سامانه  ایرانیک هستید و برای خرید دامنه های خارجی نیز انجام یک سری مراحل دیگر لازم است. اگر به دنبال خرید دامنه و یا راه اندازی یک سایت برای خود هستید، شرکت طراحی سایت، اپلیکیشن و سئو بهنیا تمام مراحل خرید دامنه تا راه اندازی یک سایت را برای شما انجام می دهد. برای شروع طراحی سایت کسب وکار خود، همین حالا با متخصصین و کارشناسان شرکت بهنیا تماس بگیرید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ستاره دار الزامی است. *